вторник, 3 януари 2023 г.

Фрагменти относно препитанието, дейността, професията

 


с наклонен шрифт ще отбелязвам мои уточнения и коментари


Беседи с Абу Машар за тайните на астрологията

/превод на Левенте Ласло/


Трябва също да знаете, че когато една звезда е ъглова по знак, но кадентна по градус, такъв (човек) ще бъде успешен и много изтъкнат, но вътрешно ще се чувства нещастен, неуверен и невеж и няма да спечели много богатство и слава .  Въпреки това, ако една звезда е ъглова по градус, но кадентна по знак, това означава успех, просперитет, благоразумие и изобилие от богатство, но човекът няма да заслужи признание и името му няма да бъде приветствано.

-ъглова по знак и кадентна по градус означава когато планетата е в 3-9 и от там преминава меридиана

-ъглова по градус и кадентна по знак имаме когато меридиана преминава през 11-5. Тогава 10 и 4 дом са изпаднали от ъглите, т.е са кадентни спрямо меридиана, но ъглови спрямо асц. 


Извадки от описанието на деканатите, отнасящи се до дейността


(2) Първият декан на 2-ри дом означава неговото богатство, вторият - неговото поведение, свързано с препитанието, а третият - какво дава и взема. 

5) Първият декан на 5-ти дом означава (въпросите), свързани с неговите деца, вторият - тези, свързани с неговия бизнес, а третият - тези, свързани с неговата слава и репутация. 

6) Първият декан на 6-ти дом означава неговите болести, вторият услугата, която дава, а третият неговите животни. 

(10) Първият декан на 10-ти дом означава неговия офис, вторият - неговата дейност, а третият - неговото съвършенство/в какво е най добър/. (11) Първият декан на 11 дом означава неговите приятели, вторият неговия успех, а третият неговите надежди и деца. 



Мането цитиран от Хефестио за планетите в средата на небето

едно доста грубо представяне но следва да се има предвид контекста на цялото произведение което освен всичко друго е и поема

Сатурн в средата на небето създава действия, които са неефективни и скучни, и отнема труда и уменията на хората, както ръцете, така и умовете (физически и умствен труд), каквато и дейност да предприемат


Юпитер в средата на небето украсява с венци и пурпурни наметала, щастливо украсявайки мъжете, които са водачи на хората.


Марс в Средното небе понякога дава на смъртните занаятчийски (механични) умения, труда на живота им. Но когато свидетелстват благодетели, създава водачи и пазители на тираните, онези, които носят остро острие в гърдите си, много благородни пазители сред градовете и хората. Но неочаквано той хвърля нещастните смъртни в мрачния Тартар, преди да ги издигне във високите небеса. Защото той ги изгонва от родината им като бегълци и насилствено отнема живота им с желязо, или те се съгласяват да изпият отровна доза течност в домовете си.


Венера в средата на небето

Кара мъжете да се занимават дълго с женски дейности, от които също имат пари и печелят щастие


Меркурий в средата на небето

Дава професия за писане на документи или ги разкрива като лидери в обучението на деца и ги кара да седят на масите като набирачи на средства и добавя ръчни умения


Слънце в средата на небето.

Ако е в аспект с благодетели, прави родените велики и с благородни дела. Но с лъчите на вредители без имоти, страдащи от бедност.


Луната в средата на небето е най-добра през нощта и по-малко през деня. Ако благодетели я аспектират, това дава слава и благоприятни постижения.

Източник: Lopilato, R. (1998). The Apotelesmatika of Manetho




Павел Александрийски и Олипиадор

Олимпиодор, Тълкувания към Павел – Лекция 15 (четенията към места от 10 до 12) /превод на Левенте Ласло/

(десетото място)

(72) Десетото място, което по-рано нарекохме „Опорна кулминация в средата на небето“, означава разчитането на дейност, репутация, авторитет, достойнство, ранг, родина и постоянство, както и разчитането на брака и децата от мъжки пол според звездите, намерени тук.

(73) Ако Хелиос е тук по време на раждането, той посочва мъже в управление, изтъкнати и усърдни, при условие че не е поразен от лъчите на зловещите; също така, той означава, че бащата е виден. (74) Ако при нощни раждания Селена е там, докато не е наблюдавана от зловредни звезди, тя прави видни личности, администратори на градове и събирачи на данъци на крале; също така, тя означава, че майката е високопоставена.

(75) Ако при дневно раждане, Кронос е там и на собствените си места, той прави тези, които са успешни в дейностите, свързани с водата и показват (родените, които са) любители на земеделието, и които са собственици на земя и собственици на фондове. Но ако той принадлежи към противоположната секта, той прави тези, които, въпреки че имат професии в дейности, са нуждаещи се, неуспешни, неженени и имат твърде малко деца, но понякога той също ще посочи хора, които живеят в чужбина за дълго време.

/Тук за чужбина трябва да внесем някои уточнения които са частично действащи понастоящем.В миналото чужбина не се е смятала за желано постижение-напротив.Да си в чужбина, да работиш в чужбина е тежест, а понякога и позор-отритнатите, отблъснатите, опозорените , онези които са негодни да намерят совето място в общността са отивали в чужбина или тези чиято работа е тежка, опасна и неблагодарна-войници, моряци и прочее.Да работиш в чужбина означава-мизерия, несигурен живот, глад, нищета, опасности, да бъдеш сред чужди и да зависиш от тях, да се скиташ немил и недраг . Можем да го сравним с настоящите  “емигранти” които мият чинии, работят по строежи срещу мизерно заплащане и са направили тоя избор поради злощастни обстоятелства или неспособност и липса на условия да се реализират там където са родени/

(76) Ако Зевс бъде намерен там, докато принадлежи към управляващата партия и е добавен по брой /видим/и свободен от лъчите на Арес, хвърлени върху него, той прави (родени, които са) видни, доверени в делата на кралете и сприятелявани от велики мъже. (77) Но ако той (тук) е в нощно раждане, въпреки че прави такива, те не са щастливи, не са признати и уважавани, не се радват на късмет в своите дейности.

(78) Ако Арес бъде намерен тук в дневно раждане, той ще отдели родителите един от друг и ще ги подложи на различни злини, и показва онези, които са неуспешни и неспокойни, но също така и бедни и неженени в младостта си, (79) , и ако не приема лъчите, хвърлени от благотворните звезди, той посочва (родени), които имат насилствена смърт. (80) Но ако Зевс или Афродита са конфигурирани в тригон с него, той ще донесе добра старост и ще ги спаси от опасността от насилствена смърт. (81) И ако тази звезда се намери в мъжки знак на това място, било през деня, или през нощта, тя ще причини недостиг на мъжко потомство.

(82) Ако Афродита бъде намерена в този център при раждането си и ако има вечерно изгряване, тя причинява голямо добро, стига да не бъде хвърлена под (лъчите на) зловредни звезди: (83) защото това са великолепни, успешни хора, които са първосвещеници на Бога, пазители на храмове, членове на сенати, магистрати и които са увенчани с венци; (84) освен това тя е причината за добър брак и благословията на децата. (85) Но ако тя кара сутрешното си ставане/фаза/, доброто е притъпено: (86) защото тя прави (родени, които са) талантливи в изброените неща и музикалните изкуства – като свирачи на китара и театрални музиканти – и изкарват прехраната си чрез гласа си/чара си/, но все още са роби /в съвременността-наети лица,работещи за прехраната си и зависещи от други/ 

 

(87) И ако Хермес заеме това място, той ще създаде (хора), които са експерти в логиката, учени, пратеници, протоколчици, преписвачи, секретари, съдии, адвокати, преводачи или обменящи на пари. (88) Ако Арес е конфигуриран с него, той ще направи лъжци, атеисти, които са нечестиви, кощунствени; в допълнение към тях (той ще направи) отровители или съучастници на отровители, фалшификатори, крадци, убийци или съучастници на тези и като цяло онези, които ще имат лоша репутация и са известни, а понякога също се случва че той прави палачи, тъмничари, надзиратели в рудници или събирачи на данъци. Защото смесването на Арес със (звездата) на Хермес без лъчи на благотворителите винаги се отнася до зли дела и създава участници в злото.

(единадесето място)

(89) Единадесетото място, което нарекохме „Добър Даймон“, означава всичко, което прави десетото място, но също асоциации и разчитане на подкрепа и добри надежди. (90) Когато Хелиос е на това място, той прави известни и богати и онези, които стават късметлии с течение на времето; и (той също прави) бащата да се отличава. (91) Когато Селена е на това място, особено ако принадлежи към управляващата секта, тя показва същото и че майката е високопоставена, особено ако тя също се доближава до добра звезда в прилягане.

(92) Когато Кронос е там като принадлежащ към управляващата секта, той прави онези, които стават успешни и постигат целите си с течение на времето, но той ще ги направи мързеливи в техните дейности и предприятия  . (93) Въпреки това, ако Кронос бъде открит там като принадлежащ към противоположната страна, той намалява постигнатото преди: (94) той прави (родените), които са мързеливи и неуспешни в своите предприятия, въпреки че не покварява такъв човек поради природата на мястото./покварява обаче приятелите и благодетелите му/

(95) Когато Зевс бъде намерен на това място през нощта или през деня, той увеличава поминъка, ще направи (родените) успешни или дори известни и превъзхождащи в сравнение с техните врагове/конкуренти/ и обикновено ще ги пази от наранявания и заболявания.

(96) Когато Арес получи това място като принадлежащо на противоположната секта, той е причината за най-големите злини: (97) за (той показва) загуба и унищожаване на блага и смяна на места; в допълнение, той разваля сметката на децата. (98) Въпреки това, ако той принадлежи към управляващата секта, той дава много добри неща: той дава похвали от тълпата и прави родения известен сред онези, които са на власт.

(99) Когато Афродита е там, докато не е покварена от злонамерените звезди, тя прави (родените), които се женят добре, имат благословия за деца, имат добър живот, (и) стават успешни от времето/с възрастта/.

(100) И когато Хермес е там свободен от свидетелството на зловещите, той прави (онези), които изкарват прехраната си с четене и писане,те са заети и стават успешни с течение на времето; понякога се случва също така да посочва добродетелни мъже или опитни в някаква наука.

(шесто място)

(34) Шестото място, което нарекохме „Лоша съдба“ и „Злоупадък“, означава разчитането на вредата и въпросите, свързани със службата на лица от женски пол, като робини и домашни животни, и в допълнение към тези , също и произтичащите от тях клевети и вражди; освен това, разчитането на бащата и майката. 

Службата на лица от женски пол тук е изришно спомената тъй като мъжете са изпълнявали по тежката работа по 12 дом

(35) Когато някоя от звездите-бенефици се намери в този знак  ​​, те са отслабени по отношение на тяхната специфична реализация, при условие че друг бенефик не е конфигуриран с нея в тригонална или четириъгълна  фигура или от централната част от Средното небе или от второто място, което следва Часа /асцендента/ ; (36), тъй като тази звезда вече няма да бъде непродуктивна, а ще доведе до осъзнаване на особеностите на мястото.

(37) Сега, когато Хелиос се намира тук, той означава, че бащата е нещастен, с низсше потекло или роб; и когато бенефик хвърли (лъча си върху него) от тригон, това означава, че бащата е получил образование от богатството на жена. По същия начин, ако Селена се намери на това място, тя означава, че майката е робиня или бедна; (38), но ако благодетелят хвърли (лъча си върху нея) в триъгълна фигура, тя означава, че майката е била образована и подкрепяна от богат човек, въпреки че не е била освободена. /втори е девети от шести/

(39) Ако Арес бъде открит на това място като принадлежащ към управляващата секта в триъгълна фигура с благотворните звезди или дори да е заедно с Афродита там в женски знак, той посочва успех във военна чест и кариера. (40) Но дори и да не е във фигура с благотворна звезда, той няма да донесе много лоши неща, при условие че не принадлежи към противоположната секта; нито пък Кронос, ако бъде намерен там като принадлежащ към управляващата секта, тъй като лошите (звезди) се радват на лоши места. (41) Въпреки това, ако зловредните звезди се намерят там като принадлежащи на противоположната секта, те ще повлияят на лошите неща, характерни за мястото, имам предвид нещата, свързани с нараняване и атаки от лица от женски пол.

 

Олимпиадор, тълкуване на Павел Александрийски относно Дейността на родения

Накратко-обобщение по описания алгоритъм:

Видът дейност и техническите умения на родения следват от Венера, Меркурий и Марс. Разглеждаме позицията на трите планети в 9 дома (МЦ, 1, 7, ИЦ, 2, 5, 8, 11, 6), особено в десети и втори, като десетият е с приоритет. И правим преценки въз основа на това.

1. Трите  бързи планети - Венера, Меркурий и Марс характеризират деятелността и нейното качество. Павел също пише, че това не означава, че всяко изкуство или наука се описват само от тези планети.

2. Разглеждаме следните домове: всички ъглови, всички следващи и шести дом. Като приоритет Павел поставя кулминационния знак сред другите ъглови , а вторият сред всички следващи.

3. Ако там няма планети, гледаме знака на Фортуна, а ако и там няма, тогава разглеждаме добавките на Луната и Слънцето.

4. В случай на Марс, Юпитер и Сатурн разглеждаме дали правят сутрешна поява (видима и източна преди периода на ретроградност), а в случая на Меркурий и Венера, вечерен изгрев (западна и видима) в рамките на 7 дни преди или след раждането. Аз лично смятам че при определени условия сутрешните Венера и Меркурий също могат да посочат професията.

5. Ако изобщо няма такива планети, то тази тема е неактивна, т.е човека ще е бездеен, безработен

 


Отчитането на активността – поради бързината в нея – се взема от звездите, които се движат бързо.(2) След като предаде сметката за децата, астрологът сега продължи с друга глава, а именно с една за дейността, и ни учи на метод, чрез който можем да предскажем какви дейности и какви умения ще има роденият. (3) Но тъй като всяка дейност, доколкото се проявява в действие, се извършва в бързо движение, той прави изследването по този метод от звездите, които имат бързо движение – имам предвид Арес, Афродита и Хермес . И все пак това не е единствената причина, но и че тези звезди дават всяко умение и всяко знание. (4) Също така, той прави изследването и от Хелиос и Селена, (5) тъй като те също принадлежат към (звездите), които имат бързо движение. (6) Все пак той прави изследването не само от тези звезди, но и от Жребия на късмета.

(7) Той казва, че трябва да се спазват девет места – имам предвид, четирите опорни точки, тези които ги следват и шестото място от Часовия маркер, което е Лошата съдба и спадът . Трябва да се изследва коя от споменатите звезди – Арес, Хермес и Афродита – се намира на споменатите места, особено в централната точка, кулминираща в Средното небе или в наследника на Часа / 2 дом/; (8) защото тези места са по-твърди и по-авторитетни от останалите. (9) Ако откриете, че една от тези звезди има по-авторитетни места / намира се в тези две места - 2 и знака на МЦ/ или дори другите, кажете, че дейностите и уменията ще бъдат в съответствие с характеристиките на тази (звезда).

Например, ако е Афродита, роденият ще се занимава с артистични дейности като свирене на китара, танци, рисуване, резба на слонова кост, бродиране и т.н., и каквото (умения) принадлежат на жените. (10) И ако тя заема авторитетните места – имам предвид Средното небе или наследника на Часа – такъв човек ще практикува тези умения в техните най-изящни и уважавани (форми), но ако заема останалите/изброени домове/, ( той ще практикува) техните най-прости (форми) в съответствие с по-низшия им /в изследваната тема/ статус.

(11) Ако Хермес заема тези места, той дава дейности и умения, свързани с говоренето в съответствие с местата, които той преобладава: (12) ако той преобладава на най-авторитетните места, той посочва професори, учени и възпитатели, но ако (той преобладава) по-низшите, посочва адвокати, автори на речи и учители в началните училища в съответствие с по-низшия статут на местата.

(13) И ако Арес заема най-авторитетните, той прави командири, генерали и войници, но ако (той заема) по-низшите, (той прави) ковачи, строители, дърводелци и обикновено тези, които работят с желязо. (14) Но дори сред металообработващите ще има разлика според мястото, преобладаващо от Арес: те ще бъдат скулптори, сребърници, майстори на инструменти или някой с по-нисък статус, като шлосери и други подобни.

(15) Следователно ще трябва да се провери коя от тези звезди заема посочените места. И ако трите звезди са в тях, кажете, че роденият ще бъде многостранен, но роденият ще се отличава особено с уменията, чийто майстор е на по-авторитетните места. Например, ако Хермес е в средата на небето и ако Афродита е в Часа /асцендента/, кажете, че такъв човек ще бъде педагог и художник или някой друг, практикуващ (умения, свързани с) удоволствия, но най-вече (свързани с ) говорене; (да речем) по същия начин в случая с наследника на Часа, тъй като той също е авторитетен. 

(16) И ако никоя от тези звезди не се намира на тези места, ще трябва да се провери в кой знак попада Лотът на съдбата и (трябва) да се види дали някоя от тези звезди не е там и (ако е така, ) това показва господарят на дейността. (17) Но ако никоя от тях не е там, трябва да се провери коя става сутринта / изгрява преди Слънцето/  или към коя от тях Селена отправя  молбата си /приляга към …/, (18) и тази (звезда) трябва да се каже, че е господарят на дейността . – (19) Това е прегледът за момента.

 

Доротей за дейността и нейното качество.

Този фрагмент не е запазен в достъпните арабски преводи. Основен източник за него е Хефестион-Апотелесматика, кн 2, гл.19.

Коментар към превода на Левенте Ласло

Накратко, Хефестион пише, че Доротей също има описание на качеството на дейността, като  гледа първо към Средното небе, второ към подземния ъгъл (IC), трето Асцендент, четвърто Фортуна. Десц  не се споменава. Трябва да видите дали на тези места има една от трите планети на дейността  - Венера, Марс или Меркурий. Ако липсва, тогава гледаме към коя от тези планети се присъединява Луната. Ако не се присъединява към никоя, тогава към коя се присъединява Слънцето.


Освен това Хефестион пише, че вярва, че присъединяването към Слънцето не е напълно необходимо, т.к. в този случай планетата ще бъде в лъчите на Слънцето. Тук има противоречие тъй като Хефестион първо коментира посочено от Доротей присъединяване на Слънцето към планети, а в последствие говори за присъединяване на планета към Слънцето. В първия случай планетата към която се присъединява Слънцето действително може да има отношение към дейността. Вероятно присъединяването към Слънцето за  Хефестион тук означава телесна връзка, а не аспект. И предлага подобно на Птолемей, да изследваме най вече планетата, която е сутрешна  и е близо  до Слънцето.


Тоест и Птолемей, и Хефестион имат предвид утринната планета, която изгрява преди него и е най-близо до Слънцето като сигнификатор на активността. Единствената разлика е, че за Хефестион вероятно е една от трите планети, които отговарят за качеството на активността - Венера, Меркурий или Марс. Доротей просто пише за добавянето на Слънцето или към Слънцето.


Освен това Доротей предлага да се вземе предвид шестият знак от Асцендента (ляв тригон към МС) и след това вторият знак  от Асцендента (ляв тригон на МС).


Т.Е приоритетите  на Доротей за анализ на дейността са подредени така Венера, Меркурий и Марс на места:

  1. в знака МЦ

  2. в знака ИЦ

  3. в знака  Асцендент 

  4.  в знака Фортуна 

  5.  Присъединяване на Луната към тях 

  6. изгряваща преди  Слънце /присъединяване на Слънце към нея 

  7.  шести от асцендента 

  8.  втори знак от асцендента

След това избираме сигнификатор въз основа на два фактора:

1. Приоритет на място (вижте по-горе) и

2. Най-мощната  от трите планети


 От този пасаж става ясно, че се разглеждат само три планети (Венера, Меркурий или Марс) на посочените места, които са дадени според приоритета. За тези планети се вземат предвид два фактора - приоритетът на местата и силата на самите планети. По-долу е друг превод на пасажи от Доротей, които са косвено свързани с тази тема и изяснява и въпросите с прилягянето към Слънцето, което показва че Доротей все пак е включвал в анализа и невидимите планети. 


  1. Звездата, даваща дейността, когато е в лъчите, дава подчинени и хора под командване, които приемат заповеди от други [и] неясни и скандални хора, които работят срещу заплата.

/това в съвременността най-общо са наетите лица/

2. Звезди в техните собствени къщи/знаци/, терми или триплицитети показват самоуправляващи се (свободни), притежаващи собствена сила и много изключителни дела. Ако са в своите екзалтации, те също ги правят известни и изтъкнати. Защото звезда, която достига екзалтация, е царствена и доминираща фигура: следователно, ако звездите, които дават дейност,  са в своите екзалтации, на тях са поверени царски дела, живеят с тях и се наслаждават на печалбата от тях.

Т.е според Доротей планетите в своите места показват независимост в дейността, бизнес и свободни професии.


3. Квадрантът от Асцендента до Средното небе е подобен на своята родина, от Средното небе до Десцендента на други земи, Благодетелите в Залеза и подземния свят сочат отслабването на действията и благоприятните неща незабележими, освен ако заемат места, на които се радват (в който случай предвещават благоприятна и благородна смърт); вредителите на тези места [посочват] болест, изгнание, нараняване и страдание.

.

Тук Доротей се аргументира защо не ползва Десц като едно от местата на сила за определянето на дейността. /виж също т.7 по долу/ Той се позовава на древното правило  където Десцендентът е свързан със залеза на Слънцето и съответно отслабва силата на планетата .  Подземното място се разглежда  като най-ниско, т.е. незабележимо. Оттук и тълкуванията, според които ако намерим планета отговаряща за дейността там- в знака на ИЦ, тя ще работи като такава, макар и постиженията и да са незабележими, защото все пак ще започне да се издига / по първичното движение на небесната сфера/  навлизайки в източната полусфера. Нещо което не можем да кажем за планетите на Десц които ще продължат пътя си към подземния свят , съответно имат слаб потенциал за действие, а в определянето на дейността все пак то е абсолютна необходимост.


 4 .Когато Марс, Венера и Меркурий са в отвращение към Средното небе или Асцендента, те означават нещастие от дейността/ отвърнатите от МЦ липса на признание и заслуги/ и провал/отвърнатите от Асцендента /.


5.Звезда на мястото на друга [звезда] предизвиква смесване на действието Съвсем познато и логично уточнение относно влиянието на управителя на планетата посочваща дейността върху целта и начина на действието и


6.Юпитер се смята за свързан с добрата репутация и славата; Сатурн към мръсотия, лошо отношение, умора и трудности./Допълниение към т.5 разглеждащо Юпитер и Сатурн като управители/



Следва продължение....

Няма коментари:

Публикуване на коментар